نشر ماهی سه کتاب ارزشمند منتشر کرده است که هر یک جای تأمل و خواندن و مراجعه کردن دوباره دارد.

کتابفروشی

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: نشر ماهی در هفته گذشته سه کتاب منتشر کرده است که به اجمال مروری بر این سه کتاب خواهیم داشت:

من آدم کشته ام | زندگینامه فرهاد مهراد

یادنامه دکتر مجتهدی

کتاب «اندیشه البرز» (یادنامه دکتر محمدعلی مجتهدی) به کوشش بهرام بیانی از سوی نشر ماهی روانه بازار کتاب شده است.

دکتر محمدعلی مجتهدی یکی از تأثیرگذارترین افراد در توسعه آموزش در ایران بوده است. ۳۴سال ریاست دبیرستان البرز، تأسیس دانشگاه صنعتی شریف و ریاست دانشگاه شیراز، پلی‌تکنیک تهران و دانشگاه ملی، بخشی از کارنامه وی است. کتاب اندیشه البرز، در ۲بخش تدوین شده است. در بخش اول بهرام بیانی پژوهشی درباره زندگی دکتر مجتهدی به‌دست داده است. بیانی که خود از شاگردان دکتر مجتهدی در دبیرستان البرز و دانشگاه صنعتی شریف فعلی بوده، مخصوصا در این پژوهش کوشیده است ماجرای این دانشگاه را از بدو تأسیس آن تا برکناری مجتهدی از نایب تولیت دانشگاه شریف فعلی نشان دهد. او از نزدیک شاهد توطئه‌ای بود که دستگاه ساواک و هوشنگ منتصری، معاون مجتهدی، ترتیب دادند تا مجتهدی را از کار برکنار کنند. بخش دوم کتاب شامل مقالات و مطالبی است که دیگران پیرامون فعالیت مجتهدی نوشته‌اند.

کتاب حاضر تلاشی است برای ادای دین به این شخصیت برجسته فرهنگی. شماری از نامدارترین چهره‌های علمی و فرهنگی ایران کوشیده‌اند هرکدام به سهم خود بخشی از خدمات ارزنده دکتر مجتهدی را به نسل جوان معرفی کنند. مطالعه این کتاب برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر سودمند خواهد بود؛ خاصه آنجا که بحث تأسیس دانشگاه صنعتی شریف به میان می‌آید. نشر ماهی به‌تازگی چاپ دوم این کتاب ۴۲۸صفحه‌ای را به بهای ۳۴۰هزار تومان منتشر کرده است.

من آدم کشته ام | زندگینامه فرهاد مهراد

من آدم کشته‌ام

«من آدم کشته‌ام» مجموعه‌ای از ۲۶داستان کوتاه از ۱۸نویسنده مطرح روس است که با انتخاب و ترجمه آبتین گلکار از سوی نشر افق به‌تازگی چاپ نخست آن منتشر شده است.

آندری پلاتونوف، ایوان بونین، لودمیلا اولیتسکایا، میخاییل بولگاکوف، میخاییل شیشکین، نینا بربروا، ویکتور شندرویچ، یوگنی زامیاتین و... نویسندگانی هستند که داستان‌های آنها در این مجموعه منتشر شده است.

پیداکردن وجه اشتراک میان داستان‌هایی که در این کتاب گرد آمده‌اند، شاید کاری غیرممکن باشد. داستان‌ها نه به لحاظ زمانی، نه سبکی و نه محتوایی یکسان نیستند و بازه ‌زمانی‌شان از دهه‌های آغازین قرن بیستم تا سال‌های اخیر را دربرمی‌گیرد. نویسندگان از لحاظ مکانی نیز اشتراک ندارند: گروهی تمام عمر در روسیه و شوروی به سر برده‌اند و عده‌ای دیگر به دلایل مختلف مهاجرت را برگزیده و آثارشان را در سرزمینی دیگر خلق کرده‌اند. در میان داستان‌ها، به لحاظ سبکی هم نثر ساده و نزدیک به زبان کوچه و خیابان میخاییل زوشنکو و واسیلی شوکشین یافت می‌شود، هم سبک آوانگارد و پر ارائه و پیچیده ‌یوگِنی زامیاتین و یوری تینیانوف، محتوایشان از جستارهای خاطره‌مانند از قبیل داستان‌های نینا بربروا و یوگنی وادالازکین تا آثار کاملا تخیلی مانند داستان‌های سیگیزموند کرژیژانوفسکی در تغییر است. همه سنخ قهرمانی هم در میانشان هست؛ از کشیش آزادمنش تا مأمور اعدام، از تزار پتر اول تا تروریستِ عاجز از سر بریدن خروس. شاید یگانه چیزی که بتواند این داستان‌ها را به هم پیوند دهد، این باشد که به دل یک خواننده و مترجم ایرانی(آبتین گلکار) نشسته‌اند و او در هر یک از آنها چیزی یافته است که می‌توانند به‌زعم او برای سایر همزبانانش سودمند، آموزنده یا دست‌کم سرگرم‌کننده باشند. از این دیدگاه ناهمگونی زمانی و سبکی و محتوایی داستان‌ها شاید حتی بدل به عاملی مثبت شود و بتواند بخش‌هایی متنوع از جریان کلی ادبیات روسی در طول ۱۲۰سال اخیر را پیش چشم خواننده ایرانی به تصویر کشد.

سخن مترجم

شماری از داستان‌های این کتاب در سال‌های گذشته در نشریات مختلفی مانند شبکه‌ آفتاب، نگاه نو، گل‌آقا، زنان و همشهری داستان منتشر شده‌اند و حالا با کسب اجازه از گردانندگان آن نشریات در این مجموعه گرد هم آمده‌اند. بقیه‌ داستان‌ها هم نخستین‌بار است که به چاپ می‌رسند.

نشر ماهی این مجموعه داستان خواندنی را با ترجمه شیوا و روان آبتین گلکار در ۳۳۶صفحه، به بهای ۲۷۵هزار تومان منتشر کرده است.

من آدم کشته ام | زندگینامه فرهاد مهراد

چون بوی تلخ خوش کندر

کتاب «چون بوی تلخ خوش کندر» (زندگینامه فرهاد مهراد) نوشته وحید کهندل به‌تازگی از سوی نشر ماهی منتشر شده است.

در این کتاب، زندگینامه ‌فرهاد مهراد را با نگاه به ابعاد مختلف فکری وی، به رشته ‌تحریر درآمده است. ‌وحید کهندل‌ در مقدمه ‌این اثر ابراز داشته که «چون بوی تلخ خوش کندر»، به‌دنبال نگاه به زندگی فرهاد به‌عنوان یک انسان است، نه فقط یک آرتیست که در موسیقی، تحسین فراوانی را از آن خود کرده است. سؤالات بسیاری درباره ‌زندگی شخصی «فرهاد مهراد» مطرح است که برخی از آثار پیشین منتشرشده پیرامون زندگی وی، نه‌تنها به این سؤالات پاسخ نداده‌اند، بلکه به شبهه‌ها دامن زده و سؤالات جدیدتری را نیز در ذهن خواننده ایجاد کرده‌اند. برای برطرف‌شدن این شبهات و همچنین آشنایی با برخی از جنبه‌های پنهان زندگی فرهاد مهراد، اقدام به نگارش این کتاب کردم.

قصه‌ زندگی ‌فرهاد مهراد از کودکی‌هایش آغاز می‌شود و در خلال سال‌های کودکی و جوانی، علاقه‌ او به موسیقی و استعداد ذاتی او در این زمینه، در جای‌جای اتفاقات زندگی‌اش خودنمایی می‌کند. ‌وحید کهندل در «چون بوی تلخ خوش کندر» یادداشت‌های به‌جامانده از این هنرمند محبوب را نیز جمع‌آوری کرده و حاشیه‌نویسی‌ها، عکس‌ها و پوسترهای چند اجرا از وی را نیز در کتاب آورده است. داستان‌های کوتاهی که به شکل پیوسته از زندگی «فرهاد مهراد» ذکر شده، روحیات، مطالعات، دیدگاه‌های اجتماعی، خلقیات و ارتباطات وی با انسان‌های دیگر و مهم‌تر از همه دغدغه‌های «فرهاد مهراد» را به‌خوبی در این کتاب هویدا می‌کند.

نشر ماهی این کتاب ۳۰۴صفحه‌ای را به‌بهای ۲۲۵هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 803850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha